torsdag 6 mars 2014

What?

En möjlig orsak till min ständiga nackvärk och tidvida yrsel har hittats. Jag gick, på fysioterapeutens inrådan, till en optiker för att kolla min syn. Jag gick dit med intällningen att jag har perfekt syn och att det hela mest bara var onödigt, men den här gången fick jag ta skeden i vacker hand och erkänna att jag hade fel. Nu inleds sökandet efter en snygg glasögonbåge som skulle kunna passa min bleka och kantiga nuna. Jag hade allvarligt trott att jag inte skulle behöva glasögon före i 55-års åldern, tänk vad fel man kan ha.

Något sådant?

Till min glädje kommer jag inte behöva ha dem på helatiden, men som tumregel då jag "tittar" på något. Tittar på en datornskärm, tittar på tv, tittar i en tidning eller bok (läser..).. Skönt ändå att slippa vänja sig med att ha brills t.ex. vid träning. Är rätt säker på att jag då skulle krossa dem på nolltid..

Intressant är också hur hjärnan fungerar. Då jag intalat mig att jag har perfekt syn så har jag inte insett att jag har ett problem. Nu när jag vet att jag ser mycket suddigare med vänster och därmed överarbetar med höger öga så märker jag tecknen. Bland annat har jag tydligen jämt huvuden vridet lite åt vänster, och det högra ögat känns torrare och lite ansträngt. Ansträngda ögon brukar i sin tur leda till att man kisar (tjiisa, int kisa ;)), och prova kisa för att se något tydligare utan att också vinkla fram nacken sådär dumt.. 

Med andra ord inte särskilt konsitgt om det skulle ha en, till och med rätt stor, del av skulden till min stela nacke. Det positiva i kråksången är att jag antagligen vänjer mig och att jag kanske äntligen hittat ett sätt att få bort värken. Hoppas..


2 kommentarer:

  1. Det där känner jag igen. Därför har jag också gladögon.
    Jag behöv inte heller ha dem hela tiden på näsan, men vill ha dem för det :)
    Huvudvärken och migränen försvann ;)
    + att träna med dem på går nog bra :)
    //Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert bara en vanesak. Men guhuuud vad svårt att hitta något par man tycker passar också. Man vill ju liksom både se bra OCH se bra ut. ;)

      Radera