måndag 3 mars 2014

Veckan som gick - kost v.9

Om jag tycker veckan träningsmässigt gick bra så gick nog kosten ännu bättre. De flesta dagar fyllde jag alla staplar och landade kalorimängden nästan exakt vid målsiffor. 

Måndag var innan jag började min nya kostrutin så då sjönk väl i ärlighetens namn lite choklad också, men efter det följde fyra perfekta socker- och godisfria dagar. Jag var proppmätt typ helatiden, för 1700 kcal i hälsosam proteinrik mat är för mig, som levt på stort underskott så länge, en hiskelig massa mat. För att inte tala om det där halvkilot grönsaker, frukt och bär man borde få i sig varje dag. Mängden mat höll dock sockersuget borta väldigt bra och jag är stolt över de gånger jag tackat nej till frestelser. De där kanelbullarna på kaffebordet i fredags för att ge exempel. För att slippa frestas undvek jag kafferummet helt, men sedan hämtade en kollega av ren vänlighet en kvarbliven bulle till mitt rum. Jag tackade men lade också ett nej framför. Fick en synnerligen förvånad blick och några ord om att gå för långt. Snälla, hacka inte på de som väljer bort onyttigheter om de äter riktig mat 5-6 gånger per dag i rejäla mängder. Att i vardagen välja bort sådant är inte ohälsosamt - tvärtom!



När lördagen kom var det min ätardag, eller som jag också kallar det, vila från lifesum-dag. (Lifesum, tidigare shapeup, är appen som jag använder som hjälpmedel för att räkna kalorier och makronutrienter.) En dag då jag inte räknar varken gram eller kalorier och äter det jag vill. Åt väl faktiskt lite av allt men upplever inte att jag svullade. På bara fyra dagar verkade jag ha lärt mig skilja på gottsug och hunger så då det vankades kaffe med fastlagsbulle kände jag mig hungrig och åt ett mellanmål innan. Efter det smakade endast en halv fastlagsbulle innan jag var nöjd och kunde lägga bort den andra halvan (hade skurit den före för jag misstänkte att det kunde gå så). Sedan rörde jag heller inte kexen för jag var mätt. När kvällen kom och det var dags för mellomys fungerade samma taktik lite mindre bra, men jag stillade inte heller då hungern med onyttigheter vilket för mig är en vinst i sig. 

Summa summarum åt jag mycket mera onyttigheter än under resten av veckan men blev ändå inte stinn, svullen och seg så som efter förra veckoslutet. Måndagens vikt visade också hela 1,5 kg mindre än efter det förra veckoslutets svull. 

Söndagen var väl dagen jag oroat mig mest för. Tänkte att sockerbegäret skulle vara enormt efter lördagen men det var det faktiskt inte. Kände snarare att jag ätit nog dagen innan. Förutom honungen i morgontét och sockret i ketshup var dagen helt sockerfri. Kände mig lite som stålkvinnan då jag tackade nej till bullen som hörde till kaffet på teatern vi gick på, men det var egentligen inte särskilt svårt. Torra, massproducerade bullar är inget för mig, men ofta äter man ju en ändå, sådär av bara farten för att alla andra gör det. För övrigt var jag väl så sur på teatern, som jag tyckte var enbart blaha, att jag inte ens ville ha deras bullar.. 

En matvecka jag verkligen kan vara nöjd med. Nu börjar nästa vecka - förhoppningsvis går den lika bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar