fredag 24 januari 2014

Näringsdelegationens kostrekommendationer




Behöver jag säga att jag inte gillar? Och vadå "de som äter mest kött äter minst frukt, grönsaker och fullkorn". Really? Tycker det finns rätt många undantag att bekräfta den regeln.  


Jag skulle (förstås) vilja säga emot lite. De flesta som dietar går tvärt emot kostrekommendationerna i mångt och mycket (inte grönsakerna), för att inte ens tala om kroppsbyggare. Det var ändå inte det jag tänkte yla över för kosttriangeln är ändå gjord för "den vanliga människan" men rekommendationerna för intag av spannmål, pasta, potatis o.s.v. stör mej (mest). Den näst största gruppen efter grönsaker och frukt. För den med den minsta överkänslighet för gluten, spannmålssorter eller kolhydrater i största allmänhet så lär detta inte vara lätt heller. Det är också en av de kostgruupper som innehåller mest tillsatser och konstigheter. Bara baka brödet själv så håller det fasen inte 3 veckor utan att bli gammalt, grönt och/eller stenhårt... 

"Uppmanar till att undvika mat och dryck med tillsatt socker". Lycka till med det i brödhyllan.. Socker finns ju för sjutton i det mesta i hela butiken. Hur skulle det vara att dra ner på utbudet av dolda sockerbomber i buikssortimenten om vi ska vara så måna om finländarnas hälsa? 

Jag är absolut inte den som förespråkar att undvika kolhydrater helt. Både hjärnan och kroppen behöver sina kolhydrater, men med tanke på hur folk ser ut och mår i dagens samhälle är det väl kanske lite onödigt att uppmuntra till ännu mera fluffiga kaloristinna måltider som får folks sockernivåer att go bananas. Också frukt innehåller faktiskt en hel drös socker. Framför allt kan man äta rätt mycket bröd, pasta m.m. utan att bli sådär sprängmätt som man blir av kött- och mjölkprodukter. Jag tror att det får en hel del onödiga kalorier att rinna ner i allmänhetens magar med övervikt som följd. Att uppmunta till rågbrödskonsumtion och fullkorn i första hand framom vita konkurrenter är naturligtvis bra, men hur många läser det finstilta i rekommendationen? 

Njae. Jag tänker fortsätta göra på mitt sätt. Så som min kropp tycker om att leva. Måttligt med fett och kolhydrater, mycket mättande protein från alla de olika grupperna, men också alldeles för mycket kött.



4 kommentarer:

  1. Meh! Nej, det där stämmer ju inte in på mig iaf. Fast, jag är ju inte finsk förstås, haha.
    Sv: Haha, sorry! Inte meningen att förstöra din godisfrihet. Eller oh, februari har ju inte börjat ännu! All in! ;)
    Only har mycket snyggt, bra pris också! Älskar jackor, har alldeles för många sådana, haha.
    Testade att åka snowboard en gång, tippade framåt och slog i huvudet och fick hjärnskakning, haha. Never more ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll mig tills idag, idag snaskade jag i mig en säck (nå, inte riktigt..) med plockgodis. Det var ju inte ens sååå gott så det finns hopp om februari :D

      Tja, inte är väl rekommendationerna så mycket annorlunda där heller? Och regler och liknande är väl till för att brytas ;)

      Jag har två vårjackor och en vinterjacka så jag tycker jag verkligen förtjänade den! Har undvikit att köpa innan jag liksom kommit till rätt storlek, men nu är jag så nära mitt mål så jag kände att det börjar vara dags att fylla garderoben med snygga kläder igen :)

      Radera
  2. *chock*
    Trodde du hade lite koll på LCHF?
    Att hjärnan behöver kolhydrater...? Nej! Hjärnan fungerar utmärkt på ketonkroppar efter en kortare omställning. Det är möjligt att känna sig trött / okoncentrerad / lättirriterad första dagarna upp till en vecka efter starten, innan hjärnan vant sig. Därefter går det utmärkt för hjärnan att drivas på ketonkroppar, eller glukos som nyskapas i levern från protein. Alltså behövs inga kolhydrater av det skälet.

    http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#hjärnan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist om jag chockade dig så. Jag har nog en hel del koll på LCHF men är tyvärr inte en förespråkare. (vilket man kanske kunde tro då också någon lchf-sida använder min bild som reklam tydligen..) Jag håller mig tidvis till ett lägre kolhydratintag men inte så lågt som LCHF men det är ändå fettintaget som håller mig tillbaka mest. Studier åt båda riktningar ang. LCHF:s för- och nackdelar finns, tar inga sidor vidare i det. Jag skriver min blogg utifrån mina egna erfarenheter och JAG behöver kolhydrater. Min hjärna behöver dem också, om inte annat så för mitt psykiska välmåendes skull. Jag hatar att utesluta saker och därför har jag valt allt aldrig följa någon strikt diet. Tack för din kommentar, jag uppskattar åsikter och är inte den som inte kan erkänna att jag ibland har fel också :)

      Radera