tisdag 14 januari 2014

Jakten på proteinet

Proteinet är som bekant musklernas byggstenar. Jag fuskade med proteinintaget och bantade på så vis bort typ alla mina muskler. Kvar är heffaklumpen. 
Tidigare hade jag svårt att klara 1 gram protein per kg kroppsvikt för att jag är en så obotlig kolhydratälskare. Nu siktar jag på 2 gram per kg kroppsvikt. 

Vad betyder det här då i praktiken? Jo att om jag tidigare bara tittat mig blind på kalorier så har jag kunnat äta pytteportioner av inte så bra mat. Igår, som var första dagen på 144g protein var jag mättare än på de senaste två åren. 180 gram maletkött i en matportion i mig som är van med pytteportioner är massor med mat. Jag kämpade och kämpade för att få i mig allt och ändå var kalorierna en bra bit ifrån målet. 

Alltså: med rätt mat kan man tydligen äta sig sjukt mätt och förhoppningsvis ändå gå ner i vikt, medan man med sämre mat tvingas äta mycket mindre, ibland vara småhungrig och ändå gå ner helt fel saker. 

Jag säger inte att det kommer vara lätt att få i sig allt detdär proteinet  - gud bevars det kommer vara skitjobbigt men jag ska ge det ett ärligt försök. Utan vilja och lite uppoffringar kommer jag annars inte nå mitt mål. Jag har också stampat på samma fläck så länge nu så jag är villig att försöka en annan teknik.



4 kommentarer:

  1. BRA jobbat! :D
    Sv:Ja, kommentarer är roligt! Men pust, haha, ont om tid att svara ibland ;) Hihi, roligt att läsa att du kände så när jag kommenterade hos dig första gången! <3 Jag försöker alltid kika in hos dem som kommenterat hos mig, det blir liksom lite trevligare då, haha. Jo, kom över till SMU, det är så fin gemenskap här!
    Haha, livet är inte bara fullt med svåra val vad gäller bloggportaler, man måste välja mat också :P Men det löser sig nog till slut! :D

    SvaraRadera
  2. Sv: Kan jag tro, så många kommentarer som du får. Snart måste du (nej!) börja göra som storbloggarna och svara enbart på de negativa kommentarerna ;)

    Jag är riktigt sugen på att flytta till SMU men har total idétorka gällande bloggnamn. Du och andra som ser kommentaren här kanske kan hjälpa mig? :)

    Skryta med maten för senaste veckan kan jag faktiskt göra. Har varit duktig med proteinet och därmed i mitt tycke ätit som en häst. :D

    SvaraRadera
  3. Är också carbjunkie men även stor maten så jag trycker i mig utan problem =)

    /lår-FETT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världens orättvisor.. fast nu efter några dagar börjar jag vänja mig med mängden. Smällde just in 200 gram maletkött och en massa sallad och salsa och det rymdes hur bra som helst! Inte konstigt dock att kroppen är ovan då jag tidigare ätit portioner på typ 200 gram totalt.. :D

      Radera