lördag 11 januari 2014

Gör om, gör rätt

Jag har slarvat. 

Jag hittar inget proteinpulver som inte får mig att kvälja så jag har helt enkelt smugit förbi att ta det. Vidare är det svårt att på ca 1500 kcal per dag äta tillräckligt protein i matform. Näst intill omöjligt faktiskt. 

Dessutom har jag väl inte tränat riktig så flitigt som jag brukar under senhösten/ vintern. 

Summan av kardemumman? -1,5 kg i vikt sedan senaste mätning men åndå 0,5 kg + i fett! Såå jag har istället för att bygga muskler igen förlorat dem. Rejält dessutom. Och om det är något jag inte behöver mer av så är det fett! 

Det är bra att göra sådana här mätningar med jämna mellanrum så man hinner märka att man kommit av sig och kan rätta till det utan för stor skada skedd. 0,5 kg fett är ju faktiskt inte så mycket såhär efter helger och allt annat, men den förlorade muskelmassan är det som oroar mig. Jag vet ju också att den enkla anledningen är att jag äter för lite protein och att tiden mellan träning och mat ofta blir för lång. 

Varför man kan gå ner i vikt och ändå uppleva att byxlinningen är tightare än tidigare..

Åtgärder: 


  1. Sluta pipa och drick proteinpulver fast det smakar illa. 
  2. Lägg till en benövning i varje träningspass. (benen hade tappat mest) 
  3. Igen börja äta mer kvarg och keso
Varför? För att jag vill och ska nå mina mål och jag vill kämpa för att komma lite närmare varje dag som går. Basta.

4 kommentarer:

  1. Men åh, vad tradigt! Men hur äter du? Äter du kött, fågel och fisk? Torsk innehåller massor med protein och knappt några kcal, samma sak med kycklingfilé. Minska på kolisarna och satsa på kött och grönsaker?
    Sv: Hihi, men du, det är inget fel på att vara mesig! Och gör det ont med foamrollern beror det säkert på att det är välbehövligt ;) Så öva lite bara, så kanske det känns bättre sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju just det där, jag vet ju precis vad jag borde äta men att faktiskt äta det är ju SÅ mycket svårare. Jag är definitivt en köttätare, äter alltid någon form av kött till lunch och middag men på något sätt lyckas jag ändå inte äta tillräckligt. Och så har jag en obotlig kolhydrat-älskare till här hemma som också vill ha mat och då är jag svag till karaktären och äter samma mat. Nej, det är bara att rycka upp sig och inse att den som vill bli fin måste lida lite pin också :) Ska skärpa mig!

      Samma med foamrollern - vet att jag borde men....

      Alltså. Jag borde helt enkelt avskaffa alla MEN. Borde ha haft det som nyårslöfte istället..

      Radera
  2. var kan man göra en sån mätning? Skulle vara intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen intressant och ett bra verktyg för att se att utvecklingen går åt rätt (eller fel) håll så man kan ändra på beteende innan det så att säga har gått för långt.

      Det är ett företag, Easyway tror jag, som kommer till mitt gym och gör mätningarna 2-3 ggr per år. Av din kommentar framgår inte var på världen du befinner dig, men om det är finland så finns en lista här http://www.inbody.fi/mittauspaikat/. Googla annars på Inbody - det finns garanterat i sverige också!

      Radera