torsdag 9 januari 2014

5k

Jag är ingen löpare, har aldrig varit och kommer högst antagligen aldrig att bli. Det är i alla fall inte ett av mina nuvarande mål. Ni som följt bloggen en längre tid vet att jag har problem med benhinnorna som har hindrat mina löpturer rejält. Och så var det ju det där med att jag i princip hatar alla former av konditionsträning..

Ett av mina nyårsmål var hur som helst att komma igång bättre med cardion igen, och den här tiden på året är löpningen helt enkelt smidigast då den vid fint väder kan göras utomhus och annars inne på löpbandet. 

Löpbandet ja. Vi har alltså umgåtts en del sista tiden. Min plan nu är att en gång per vecka så fort som möjligt ta mig igenom löpbandets "5k" program. Då ställer jag farten själv, löpbandet fixar lite lutningar och knatar annars på i vald takt i 5 km medan det håller koll på tiden. 

Exempel på hur man inte ska göra - jag kan bara inte fatta VARFÖR!?

Nu har jag ju en fullkomligt värdelös kondition igen så jag orkar inte springa i ett sträck, i alla fall inte i något slags vettig fart, så jag varvar rask löpning med promenadtakt och jogg. Utomhus kan jag konstigt nog jogga oavbrutet i 5 km utan större svårigheter men på löpbandet är det helt enkelt omöjligt. 

Till saken då, igår förkortade jag för första gången tiden det tog, med hela 3,6 minuter faktiskt. För att vara skillnad i tid över en vecka så bådar det gott. Tänk om jag någongång skulle klara 5 km på en halvtimme. Det skulle kännas skitcoolt. Men först går jag in för att komma under 40 minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar