måndag 7 april 2014

Veckan som gått - träning v. 14

Måndag: Vila
Tisdag: Styrketräning underkropp, 1 h 10 min 
Onsdag: Styrekträning överkropp, 1 h 10 min
Torsdag: Massage / vila
Fredag: Styrketräning helkropp 1 h 25 min
Lördag: Pw 30 min, Jogging 30 min, rörlighetsträning 10 min
Söndag: Plogkäppsplockning 1 h 40 min

Totalt: 6 h, 35 min. 2078 kcal

Ännu en vecka med all träning utförd som planerad! Åttonde på raken faktiskt.. Tycker det är roligt med nya träningspass och i synnerhet konditionsträningen har fått en skjuts av att jag har en plan att följa. Sparar in några minuter varje gång, vilket sporrar till att gasa på ännu lite mer nästa gång. Tidigare har jag försökt pressa mig själv att orka springa så länge som möjligt så det är skönt att nu ha en tidsbegränsing. De gör att stressen har försvunnit vilket i sin tur gör att jag faktiskt kan satsa mer på fart än tid, så det är skönt. Benhinnorna tycker också det är skönt att springa bara 20 minuter i taget. 

På söndag plockade jag alltså plogkäppar. De ska bort från vägarna så fort som möjligt då isen börjar släppa så de lossar, för annars kommer det idioter som snor dem, slänger omkring dem i naturen eller annars bara söndrar. Det görs naturligtvis också under vintern, men då finns det lite fler som förstår att de finns där av en orsak. Att de faktiskt har kostat att köpa in för någon och kan återanvändas i många år är dock något få verkar fatta. Hur som, i träning betyder det att powerwalka undan en traktor medan man stavgår med de pinnar man har i händerna. Då det är längre sträckor emellan (för att nån snott käpparna) kan man jogga, men det blir tungt då man måste stanna varje 50m för att dra, vrida och riva loss käppar från marken. Mycket effektiv helkroppsträning vill jag påstå. Och blåsframkallande.


Bilden är från samma aktivitet ifjol. Då var det sol och fint, men nu hade det den goda smaken att börja spöregna just då vi ställt igång. Eftersom vi väl var så långt så vägrade vi ge upp så det blev några väldigt fuktiga kilometer, 8 närmare bestämt. Det positiva var att jag slapp tugga sand och besväras av damm i ögonen så som under lördagens joggingtur. Verkar dessutom ha varit trendigt att ta bilder av skuggor under helgen - great minds think alike. ;) Till Vickis stora glädje kan jag meddela att jag ändå nästan njöt av löpturen, kanske jag faktiskt kommer tycka lika mycket om det som styrketräningen en vacker dag. 



Veckans roligaste pass var ändå fredagens helkroppspass tillsammans med tidigare nämnda tjej. Ett mångsidigt pass med övningar jag inte trott jag skulle klara av alls, men jag märker och känner att jag blir starkare. Och bättre ska det bli, vilket jag inte alls tvivlar på. 

1 kommentar:

  1. Sv: Nå jo... Men ärligt så var de där promenaderna där bara för att det skulle kännas lite bättre. ^^ Egentligen borde de väl ha gått under vardagsmotion. Men ibland får man lyssna på kroppen helt enkelt och ta det lite lugnt! :)

    SvaraRadera