onsdag 9 april 2014

Dadelnougat

Dadelnougaten som jag kallar den blev en fullkomlig succé i lördags. De gick åt i rasande fart och också barnen gillade skarpt!

Här kommer receptet på härligheten!

1 dl hela dadlar
2 msk kokosolja
~1/2 dl hela hasselnötter
1,5 msk kakao
1 krm vaniljpulver / vaniljsocker
Mörk choklad

Till garnering t.ex.
kokosflingor


Börja med att rosta hasselnötterna i ugnen i 30 min på 100 grader. Då lossar skalen lätt bara man gnuggar mellan t.ex. hushållspapper ( i det här skedet hade jag skal runt halva golvet - gör det ovanför diskhon!). Mixa sedan hasselnötterna, och fortsätt mixa ner dadlar samt resten. Enligt det ursprungliga receptet (någon veckotidning..?) skulle det vara 1 dl hasselnötter, men jag tyckte det blev för mycket och minskade ner mängden. Det blir en ganska lite sats så har man en normalstor mixer borde allt rymmas i på en gång. På bilden ovan har jag gjort dubbelsats. En sats ger ca. 15 små bitar på ca 4x2x0,5cm. När smeten är ihopblandad kan man klämma ut den till en platta mellan bakplåtspapper för i det här skedet är det en ganska flottig historia på grund av att kokosoljan blir flytande av värmen av behandlingen i mixern. Jag fixade till en rektangelformad bit som jag sedan skar till sneda bitar efter att den kallnat en stund i kylen.


Som pricken över i smälte jag sedan mörk choklad som jag doppade bitarna i. Temperera chokladen så blir den blank och fin när den stelnar också (smält hälften i vattenbad eller micro, rör ner resten). Som garnering slängde jag på några kokosflingor.

Enda negativa med dehär godheterna är att de blir lite kladdiga om de står framme i rumstemperatur, i synnerhet då små fingrar sedan parkerar chokladen i panna och öron. Jag förslog att jag skulle sätta dem i disken, men de meddelade att man faktiskt tvättar små barn- inte diskar. Nähä..?

2 kommentarer:

  1. Det här måste jag prova någon gång, låter sjukt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut! Det här kommer bli mitt standard för kaffebjudningar i fortsättningen - i synnerhet de gånger som inte infaller på godisdag! :)

      Radera