torsdag 27 februari 2014

Foodprep

Leva långsiktigt vad gäller mat har liksom aldrig varit något för mig. Jag brukar liksom bara handla det jag vill äta just den dagen, utan en tanke på morgondagen. Nu när det tydligen är tänkt att jag ska äta perfekt och helst som en häst, så måste jag helt enkelt börja planera min tillvaro lite bättre. Dessutom tar det ju en sådan otrolig tid att varje dag förbereda vanlig basföda. Middagen får däremot fortfarande leva lite mer, annars kan det sluta med att jag bor ensam... ;)

Det första jag gjorde var att fylla äggkokaren från 70-talet till bristningsgränsen så att det finns färdigkokta ägg för några dagar framåt. Kylda.
Följande steg var en bauttasallad, en del i en stor skål för hemmabruk, resten färdigt portionsförpackat för resa till jobbet.
I samma veva skapades en liten ugnsplåt hemmagjorda klyftpotatisar och morötter, men eftersom bildbevis glömdes har det antagligen inte hänt.. 4 portionspåsar landade ändå i frysen.


Till middag och dagens lunchlåda tillreddes två laxmedaljonger. Vi kan ju säga att den ena ser ut som ett skolboksexemplar, den andra not.so.much. Olämpligt också att den som såg mer respektabel åkte rakt ner i magen medan den andra kommer skärskådas i lunchrummet på jobbet. Ja, min mat är nu föremål för ännu mer nyfikenhet än tidigare..



Vidare råddade jag ihop några byttor kvarg med cacaopulver i till mellis. Fick för ändåmålet söka mig igenom 4 (!!!!) krääsäbutiker för att få införskaffat nya plastburkar i lämplig storlek. Vilken jäkla landsortshåla bor jag i där man inte kan få köpa frysburkar annat än på hösten då man ska plocka bär och svamp som en galning med sju älgflugor i nacken? Okej, bortsett från älgflugorna är det kul att plocka svamp, men blåbären plockar jag helst i frysdisken. Eller varför inte få hemleverans av ivrigt plockande bekanta förresten ;) 

Jag kan nog inte annat än känna mig en liten, liten smula träffad av Elovenas snabbgrötsreklam...


1 kommentar: