tisdag 24 juni 2014

Box Battle


Helgen före midsommar gjorde jag och väninnan en heldagsutflykt till esbo och Barona Areena för att kolla in Crossfit-tävlingar. Närmare bestämt Box Battle som var en lagtävling med mixade lag, två damer och två herrar per lag. Totalt 30 lag. 




Vi fick se en hel drös spännande tävlingsmoment och prov på otrolig kondition och mångsidighet. De tävlande var verkligen duktiga. Visst var det stor skillnad på lagen men jag inspireras minst lika mycket av de som fick kämpa för att orka som av de för vilka alla moment gick som en dans. Mångsidigheten är ändå det som imponerar mest. Tävlingsdeltagarna var ju verkligen duktiga på allt från chins till sprint till styrkelyft till.. oftast med utmärkt teknik i samtliga grenar. Tyvärr - vilket jag ser som en av de mest negativa grejerna med crossfit - fick man ockå se prov på värdelös teknik då tiden blev viktigare än tekniken. Vissa marklyft fick mina i publiken sittande ryggkotor att knaka betänkligt. Att se deltagarna göra chin efter chin - i takt - fick också skinnet i mina händer att börja svida. 




Tävlingsmomenten var till allra största del bra, men tävlingen var nog inte särskilt gjord för publiken. Det irriterade mig att resultattjänst fanns endast via nätet, inte alls på plats, så för att få veta hur ens favoritlag låg till resultatmässigt så fick man snällt sitta med näsan fast i sin smartphone. De som inte hade en smart lur fick helt enkelt inte veta alls. Många gånger fick man också lista ut reglerna själv, för dem var det heller ingen som berättade. 

Runtom i korridorerna var det lite mässförsäljning på gång. Köpte själv ett par kompresstionsstrumpor från Zeropoint och lite gottis från Cocovi. Tyckte det var riktigt kul att traska omkring och peta och provsmaka på olika produkter. Kokosvattnen kunde vi konstatera att smakade som...ja...medan råchoklad och raw barer smakade hur gott som helst. (Av raw-barerna köpte jag alleles för få men till min stora lycka hittade jag sedan av dem i de nya butiken/saluhallen Delitukku i Pojo - besök genast om ni inte redan gjort det!!)

Resultatjänsten må ha irriterat mig, men det enda som jag upplevde att var riktigt negativt under dagen var matutbudet i arenan. Med tanke på att också publiken till största del bestod av träningsfolk så hade man kunnat önskat något övrigt i utbudet än knackorv och köttpiroger. Det fanns faktiskt ett ställe som sålde "hemmat" men de sålde slut på 15 minuter. Innan dagen var slut var jag vrålhungrig och led av både vätske- och näringsbrist. För 3€ flaskan köper man inte särskilt mycket vatten heller. Jag besöker gärna liknande tillställningar flera gånger för det var en väldigt givande dag, också fast jag själv inte sysslar med crossfit, - men då struntar jag galant i förbudet om att ha med egen mat och dryck. 



2 kommentarer: