onsdag 29 maj 2013

Träningsprogramet

Jag har tjafsat om att jag har ett träningsprogram som jag följer i gymmet två dagar i veckan. Det gjorde jag  upp med en av utbildarna på kursen, så jag är rätt säker på att det här är en helt bra grej. Och jag ser resultat.

Meningen är att hela tiden överbelasta kroppen. Varje övning har ett maxantal på 14 upprepningar i tre set. Klarar jag 14 reps i varje set så är det dags att höja vikten nästa gång, tills jag igen klarar 14 upprepningar. Det betyder att jag en gång kan göra 3*14 med 100 kg för att nästa gång ta bara 3*8 med 110 följande gång. Så många upprepningar som möjligt men max 14, kort och gott.

På det sättet höjs vikterna efter hand och kroppen hinner inte bli van och man blir starkare helatiden. Varje pass hittills har jag gjort en liten förbättring på alla övningar så det säger en hel del om att det fungerar. I benpressen började jag med 80 kg, nu efter 3 veckor är det dags att lägga upp 120 kg...

Övningarna är som följer:

Benpress
Bänkpress (den där lätt lutande hatmaskinen här..)
Stående rodd i CC
Militärpress med hantlar
Lårcurl sittande i maskin
Benspark sittande i maskin
Bicepscurls med hantlar
Triceps med repfäste i CC
Ryggresningar i bänk
Magmuskler, raka och sneda (21*3 (7-7-7))

Det här följer jag nu slaviskt och helst i rätt ordning då det är möjligt, två gånger per vecka. På det försöker jag hinna med minst en 5km-jogginglänk och en lugnare promenad/cykeltur varje vecka. Viktigt är att inte glömma den lugnare motionen, rörligheten och vilodagarna. Det är så lätt, så lätt att bli biten av träningsiver och vilja träna alla dagar, men det är ingen bra idé har jag lärt mig.

För lite träning på låg nivå och för lite vila är garanterat en delorsak till att min fettprocent fortfarande är så hög som den är. Tidigare tränade jag dessutom inte efter ett fast program vilket enligt utbildarna på kursen gjorde att jag aldrig hann vänja kroppen vid högre belastning då övningarna ändrade lite för varje gång. Men det blir det ändring på nu, och man lär sig så länge man lever :)

Frågor på det? :)


4 kommentarer:

  1. GAAAAH!!! Va du e duktig! =)
    Vill du planera ett träningsprogram åt mig också? =)
    Har som sagt provat göra det själv, men det slutar med att jag inte orkar hålla det! =(
    H//Fia =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, va du e snäll :)
      Det kan jag säkert göra.. beror ju på vad som är ditt huvudsakliga mål? Är det att bygga muskler, behålla dem och gå ner i vikt eller är viktnedgång rakt av det viktigaste?

      Nu är jag ju inget proffs, har bara lärt mig själv efter hand och kan bara utgå från vad som fungerat för mig. Kursen lärde mig en hel del till, men hur mycket som helst ryms det ju inte in på två dagar :)

      Radera
  2. Viktigast så är nog att få bort det fördömda fläsket och överlopps kg:na :)
    Men att få lite muskelmassa på köpet så är inte heller så dåligt, sålänge det är i måttliga mängder och inte "opp pumpad broiler" :D ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det där inspirerade mig till ett lååååångt inlägg :D

      Radera