onsdag 22 maj 2013

Hello, my name is Jabba the Pinocchio.

Känner mig lite som en svikare som inte fått något skrivet hit på flera dagar. Det har varit lite fullt upp med ditt och datt.

På måndag var jag på Inbody-mätning. En mindre trevlig upplevelse som avslöjade att jag inte direkt gått ner bara fettvikt, den procenten skulle göra Jabba the Hutt avundsjuk. Muskelmassan däremot i klass med Pinocchios...

                        


Trösten är att det är först nu jag har fixat mig ett riktigt träningsprogram som jag gjort upp tillsammans med en av FAF:s utbildare, som också jobbar som PT. Under de senaste 2,5 veckorna har jag kunnat öka vikterna massor och mera kommer det till för varje gång, så med detta ska muskelmassan minsann inte sjunka ytterligare. Dessutom har jag ökat matintaget så nu är det all in på att gå ner enbart fett i fortsättningen. (önsketänkande?)

Det positiva med sådana här mätningar är då man kan använda dem som ett verktyg för att se om ens kost och träning ger en de resultat man vill ha. Om några månader ordnas det förhoppningsvis en ny mätning att jämföra denna med. Om fettvikten då minskat och muskelmassan bibehållits så vet jag att jag är på rätt spår, om inte så får jag igen omvärdera min plan..

Nu går jag alltså enligt ett träningsprogram där jag kör ett ganska tungt helkroppspass (styrketräning) två gånger per vecka och på det joggar jag 1-2 ggr och försöker (betoning på försöker..) pressa in lite lugn cykling eller promenader där emellan också för att balansera den tunga träningen. Resultat hittills? Exempelvis går 5 km-länken 0,5km/h (medelhastighet) snabbare efter bara två veckor..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar