tisdag 7 maj 2013

Kursdag 2

Såja, dags att fortsätta berätta om kursen då :)

Den andra dagen handlade egentligen bara om mat. Om vad, när och hur man ska äta. Utgångspunkten var livsmedelsverkets rekommendationer som vi fick lära oss att modifiera utgående från specifika behov hos olika människor. T.ex. krävs en helt annan kosthållning för att en maratonare ska kunna prestera optimalt än för en kroppsbyggare. Styrka och muskler behöver proteiner och uthållighetstränande mer kolhydrater. Energiprocentfördelning var det också en hel del om. Intressant som bara attan men det var onödigt mycket tid planerat för det här i alla fall så det blev en jäkla massa upprepningar till sist. 

Det som minsann fastnade var dagens nyckelord. Måttlighet, rytm, mångsidighet. (de tre översta på den supertydliga bilden ;))



Och lättirriterad som jag är började jag naturligtvis irritera mig på en kursdeltagare. Men det var nog dagens enda "low." 
Allvar, om man själv frivilligt anmäler sig till en kurs av vilken hälften görs på distans så måste man vara beredd på att ta reda på lite information själv. Man ska heller inte försöka stjäla scenen så att andra kursdeltagare inte får ut lika mycket av kursen. Man ska kunna ta reda på, engagera sig, fråga och svara men också kunna vara lite "laid back" och ge också andra utrymme. 

När kursen avslutades var jag så nöjd. Nöjd över att jag utmanat mig själv. Nöjd över att ha överträffat mig själv. Nöjd över att ha vågat stiga ur min trygghetszon. Glad åt att ha träffat många nya, trevliga bekantskaper med liknande intressen. Summa summarum gav det här mig en rejäl kick och mängder med motivation. Nu ser jag fram emot att få mig själv i skick och sedan förhoppningsvis lyckas skrapa ihop mera pengar till att kunna fortsätta studera hela vägen fram till PT.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar