måndag 6 maj 2013

Kursdag 1

Har så mycket att berätta så det får bli lite uppdelat nu :)

Som jag redan sagt så var det en jättetrevlig dag, många nya aha-upplevelser och allmänt trevligt.
Hela förmiddagen bestod av teori men med en bra föreläsare så går till och med det fort. Inget onödigt dravel, utan kort och konsist. Vi fick göra upp egna träningsprogram åt oss och fundera på hur man ska tänka för att skapa program åt andra. Träning i pulszoner var nytt och väldigt intressant. Bland annat kom jag underfund med att jag brukar börja min uppvärmning alldeles för hårt och fort istället för att låta pulsen stiga långsamt. Också då jag konditionstränar gör jag det på onödigt hög puls så att träningen lätt blir anareobisk istället för aerobisk, som är målet. Inte att undra på att jag har svårt att hitta uthålligheten..

Följande aha-upplevelse kom då det i gymmet gällde att tänka på vilken muskel som arbetar vid vilken övning och varför. Då upptäckte jag bland annat att jag alltid gjort ryggresningar i maskin fel då jag strävat efter att hålla ryggen rak. Med rak rygg tränas då baksida lår och rumpa, men inte just alls ryggen.

Så, kort och gott kan jag konstatera att det var lärorikt, ju mer jag tänker på det nu desto mer kommer jag på. Allt kan jag ju dock inte avslöja ;)

Dagens höjdpunkt var ändå när vi skulle välja par för gymträningen. I alla idrottssammanhang i hela mitt liv då det kommit till att välja lag eller par så har jag varit den som blivit vald sist. Den här gången blev jag tillfrågad först och det kändes...underbart! Jag blev rörd och var nära på att släppa en tår till och med, så mycket betydde det. Sedan var det ju också en bonus att jag ansågs vara stark. En av de bästa komplimangerna man kan få, enligt mig!

Kamera hade jag inte med mig, och av respekt för andra kurseltagare och gymmare så hade jag knappast fotat så mycket ändå. Nåjo, och inte kom jag att tänka på det heller..fanns ju så mycket annat att fundera på :)

To be continued...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar