måndag 26 maj 2014

Junglegym?

En soliga dag med +27 i skuggan krävde viss kreativitet. Jag bara ville inte stänga in mig i ett kokhett gym så jag börjde fundera över andra möjligheter. Det sista passet för veckan var mitt helkropps styrkepass som mest görs med fria vikter eller kroppsvikt. Så kom det sig att jag funderade ut lösningar för mitt eget junglegym. Vi kan också kalla det bondlurksgym. 


Hemlagad TRX. Två stycken ihopbundna lastlinor kastade runt en gren. Fungerade utmärkt. En 20 liters kanister för sumosquats. Fungerade hyfsat. Gräsmatt till uppvärmning, magövningar, armpressar m.m. 


Och sist men inte minst, vem sade att man inte kan ha nytta av alkohol? I alla fall av flaskorna. Via sandlådan och vattenkranen med tomflaskorna så hade jag skapat två (i och för sig lite för lätta) hantlar. Istället för step-bräde fick trappan tjänstgöra. 

Summa summarum blev det ett roligt pass ute i friska luften och solskenet. Jag samlade lite publik i form av grannar och familj och plötsligt var det fler som ville prova på "lianerna" i björken. Annorlunda, kanske inte helt lika effektivt som på gymmet, men absolut snäppet roligare. Och det jag förlorade i att inte ha optimala vikter i sumosquats och hantelrotationer tror jag att jag vann i att söka fram material till det nya gymmet.. 

Samtidigt bevisade jag för familjen att det absolut kan vara roligt att träna och att man inte måste spendera stora summor på gym om man inte vill det!


2 kommentarer:

  1. Bra gjort Jenny! Man behöver verkligen inte gå till gymmet för att få bra träning! Kul avslut på träningsveckan!

    SvaraRadera