måndag 5 maj 2014

Korkad?

Ofta stämplas jag som lite korkad, lite besatt och framförallt lite högfärdig för att jag satsar på min hälsa. Jag försöker röra på mig ungefär fem dagar per vecka och äter så hälsosamt jag bara orkar. Det genererar  ofta konstiga blickar och glirlingar. Ibland försöker jag dessutom kombinera det jag tycker är ett ganska hälsosamt liv med att vara lite social. Ibland springer jag kanske till, eller kommer från gymmet direkt till, något ställe (ja ingen ha dött av lite svett och röda kinder). Då är kommentarerna än flera. 

Samtidigt kan jag inte låta bli att ställa en motfråga: Är det jag som är korkad som väljer fötterna som transportmedel nu som då och dricker en slät kopp kaffe? Eller är det de som ifrågasätter min livvstil medan bordet brevid dignar under skräpmat, godis och läsk, 5 dagar per vecka?

Skräpmat, godis och läsk är saker jag inte vill ska höra till min vardag utan de ska vara undantag i vardagen. Jag tycker det är ett sundare val än att tvärtom låta skräpet höra till vardagen medan motion och hälsa hamnar bland undantagen. Alla dagar lyckas det inte, men det är något jag vill sträva till. Det gör mig inte korkad.





2 kommentarer:

  1. Inte kan jag väl tro att du stämplas som korkad? Tror reaktionen är en annan. Folk blir ofta obekväma när det kommer till motion och val av kost. Kanske det lite beror på hur saken tas upp i samhället överlag och skuldbeläggningen till höger och vänster? Jag vet inte. Men det känns nog som om folk tar det som en personlig skymf mot dem själva om man tackar nej till en bulla och hellre bara dricker sin kopp kaffe. Lite samma som med alkoholkulturen här i landet.
    Det är inte lätt att göra bra val och det gör inte det enklare heller när folk tar illa upp då man försöker hålla sig till sina principer (vet inte hur de får ihop det hela, har ju ingenting med deras utseende eller livsstil att göra, det är ju för att man själv mår bra så). Kämpa på! Tycker du är grym. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin och klok kommentar :) Korkad kanske inte är riktigt rätt ord men tyvärr förekommer fenomenet. Kanske är det för att jag "gått över till den andra sidan", jag var ju likadan. Och visst är det beteendet ett sätt att skydda sitt eget.. men precis som du säger gör jag det för att jag ju mår så mycket bättre, och jag tycker närmast synd om de som inte inser hur små skillnader i livsstilen kan göra så stora skillnader i ens tillvaro. Jag tycker ju alla förtjänar att må bra och slippa alla de allt vanligare "folksjukdomarna" som övervikt och dålig kondis medför :)

      Radera