måndag 14 oktober 2013

Självgod eller självsäker?

5000 sidvisningar. Hade varit kul om det varit på riktigt och inte till över hälften bero på spam som envisas med att öppna min sida ett tjugotal gånger per dag. Grrr vad arg jag blir. Skulle det inte vara för att jag är så nöjd med min design här nu så skulle jag överväga att byta bloggportal. 

Efter träningen idag ställde jag mig vid en spegel och studerade ingående det jag såg. Jag börjar se lite muskelkonturer här och var och konstaterade att mitt långsiktiga mål nu, att gå ner till 68 kg och minska fettprocenten med 5-6 enheter så skulle jag vara otroligt nära min målbild. Jag börjar se en möjlighet till att en vacker dag faktiskt nå den bild jag vill se i spegeln. 

Jag tror det är en väldig styrka i att kunna uppskatta mig själv. Gudarna vet att det är något jag inte gjort på väldigt, väldigt länge, om ens någonsin. Ordspråket om att ingen annan kommer att älska en mer än man själv har något i sig. Efterhand som jag börjat värdesätta mig själv mer, har jag också fått mera kärlek av andra. Nu menar jag inte i form av blickar och kommentarer på krogen, utan ett rikare socialt liv, flera vänner, bättre relationer. Det är jag säker på att helt och håller beror på att jag som person blivit gladare och mer energisk, i takt med att jag kunnat sluta nojja över hur jag ser ut och hur jag mår. Jag är jag, och jag är jäkligt stolt över det jag åstadkommit. Att jag fått ett bättre självförtroende betyder dock inte att jag skulle se ner på andra. Absolut inte! Visst kan jag bli berörd då jag ser någon i samma situation jag själv var för några år sedan, men jag ser inte dem som sämre människor för det. Jag har ju själv varit där, ganska nyss. Situationen då det kanske var lättare att tänka illa om sådana som lyckats eller som jag var avundsjuk på, för att på något vis slippa erkänna för mig själv hur dålig jag själv verkligen tyckte att jag var. Vänner har sagt att de aldrig tänkte på mig som tjock, det var mest bara jag själv som gjorde det. 



Mitt dåliga självförtroende gjorde mig ledsen, lite tillbakadragen, osäker och avundsjuk. Mitt nya jag visar ett långfinger åt dem som tycker det är något fel på mig och bryr sig inte, är gladare, socialare och mer energisk. Vissa kan tycka att jag blivit självgod och tror mig vara något. Visst, jag är självsäkrare och jag vet vad jag är och vad jag åstadkommit. Jag vet att vem som helst kan göra det jag gjort, det är inte kärnfysik. Jag vet att det bara är fast i den egna viljan. Och jag vet, att vissa personers behov av att tycka illa om mig bottnar i deras vilja att förbättra sig själv inför sig själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar