torsdag 11 april 2013

Nödigt trevlig "årets första joggingtur"

Igår fick jag för mig att det skulle vara på sin plats att träna utomhus. Fara på länk och vara sådär hurtig. Sagt och gjort - på med mina vänner Asics och ut. Målet för turen var att ta sig till en vän som bor "på landet" ca 5 km bort så vägen är en lämplig blandning av asfalt och sand. (och is, och lera..)

Redan efter första kilometern började jag känna att jag borde ha gjort en grej hemma jag inte gjorde. Jag riskerade helt enkelt att hamna hoppa ut i skogen, blöta ner mina skor i den kvarvarande snön och ja  - förmodligen frysa rumpan av mig. Rådig som jag är såg jag en massa folk vid ett serviceboende som gick ute på gården så försynt gick jag och frågade om jag kunde få låna en toalett. Nöden har liksom ingen lag.
Sedan - utan risk för att kissa på mig - kunde jag börja springa och då, då var det enbart härligt. Säg dock den glädje som varar. Efter bara en kilometer byttes underlaget ut till sörja, is, snor och  lera. Fanns inte en chans att jag kunnat jogga och ändå ta mig fram helskinnad så jag fick återgå till promenadtakt.

Det goda är ju ändå att jag nu med säkerhet vet att mina benhinnor tål åtminstone en kilometer också på asfalt utan problem. På löpbandet går 2,5 km bra så nu ska jag sakta prova mig fram till mina gränser också utomhus. Målet är fortfarande att benen en vacker dag ska klara av 5 km joggning. Gissa om det är irriterande då det inte i första hand är konditionen som hindrar mig såsom förr...


2 kommentarer:

  1. Jag vet hur det känns, benhinnorna då. Jag har ibland tvivlat på om mina håller 5km men det gör dom vilket mina senaste länkar bevisar. :) Jag kan dock int springa mer än en gång i veckan om jag springer längre än 5km för det tar såpass länge för mig att återhämta mig, plus att jag masserar och håller på. Men den där ena gången i veckan känns sen destu bättre. Som tur går de att köra annan kondition som är snällare däremellan.

    Kämpa på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kämpar absolut :) Jag har ökat lite efterhand nu för att kolla hur mycket benen tål, men 2,5km är liksom min gräns på löpband för det är ju sååå förbannat tråååkiiiigt att springa på stället på ett rullande band! Nu ska det bli andra bullar då det börjar gå att springa ute :)

      En gång i veckan med över 5 km är ju super kombinerat med annan träning - och i min värld är styrketräning prio ett och cardio "extraträning". :)

      Radera