torsdag 6 juni 2013

Om att hitta sin motivation

"Jag börjar på måndag". 

Ever heard that one? Ja, jag har i alla fall sagt det. Och " jag börjar/slutar nästa vecka". "Nästa månad ska jag ta tag i det här". "Efter sommaren är det dags". Vart tog det mig? Jo till 102 kg. 


Motivationen är inte något som kommer av sig själv, det är något man måste jobba sig till. Medan jag väntade på min motivation hade jag nog snudd på gett upp. Jag köpte t.ex. lite större kläder än jag behövde för jag var så säker på att de annars snart skulle bli för små, som så mycket annat jag köpt..

Mitt råd till alla som vill ändra på något: Sluta vänta på att motivationen ska dyka upp. Gör förändringen, nu idag. Ja, för fast det är onsdag så betyder det att du kommer vara en bit på vägen på måndagen. Jag lärde mig att min motivation kommer av att se reslutat. Visst är det tungt som attan men efter ett tag är man inne i en rutin och då löper det som smort. 


Nog har jag haft svackor då jag ramlat tillbaka men jag har inte gett upp. Jag har tagit pauser från viktnedgången men inte från min nya livsstil. Med det menar jag att jag tagit paus från att aktivt försöka gå ner i vikt, men med förutsättningen att heller inte gå upp i vikt under pausen. Detta för att det då är så fruktansvärt lätt att igen fastna i sötsuget, de för stora portionerna eller vad det nu var som satte en i övervikten från första början. 

Så, ondag eller för den delen lördag är en precis lika bra dag som måndag. Juli fungerar också - större försprång när bikini-tankarna dyker upp i April.. Börja idag :)

Ps. I want these




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar