onsdag 12 juni 2013

Framgångar och virriga tankar

Räknade ut en småkul statistik om träningsprogramet jag följt de senaste veckorna. Jag räknade ihop den totala vikten med vilken jag klarade 14 upprepningar under det första träningspasset, och detsamma för det senaste träningspasset. Tid emellan ca. 5 veckor.

Så, den sammanlagda vikten i pass ett var 243,6 kg, i det senaste passet var samma siffra 381,9 kg. En viss skillnad alltså, närmare bestämt en skillnad på 138,30 kg, varav 50 kg återfinns i benpressen. Inte illa för en föredetta soffpotatis av rang.


Småtrött och knallröd, matchar i alla fall den rosa kepsen (kärlek). 

Styrkan ökar alltså, men musklerna ökar inte i omfång vad jag märkt i alla fall. På gott och ont. Jag jagar ju en lägre fettprocent men med noramlvikten inom räckhåll skiter jag för tillfället vad viktnedgången består av bara den kommer.. (-0,1 kg under senaste veckan....seeegt!)

Drömmen om att kunna jobba med det här, åtminstone vid sidan om, växer sig bara starkare och starkare. Jag har funderat på att starta något slags viktgrupp och en artikel i västis igår satte mina tankar i rullning igen en gång.

Varför just jag, vad kan jag tillföra? Som jag tidigare redan sade till en gyminstruktör, så skulle jag ha blivit skitarg av att ha en sådan som hon att berätta för mig hur och vad jag borde gjort då jag var stor. Vad kan hon veta liksom, som varit pinnsmal och vältränad hela sitt liv? Vad vet en sådan person om hur det känns att vara stor, hurudana tankar man har osv? De är proffs på träning och kost, men kanske inte alltid i alla fall psykologin omkring.Visst, en del kan säkert sätta sig in i situationen, men jag själv hade i alla fall litat mer på en som gjort resan själv. Nu är jag ju inget proffs på något av områdena, men jag hade gärna funnits där som stöd för andra som behöver det, med meriten att ha varit med om det själv. Vad jag väl egentligen försöker säga: proffsen är de bästa att ta kontakt med, men ribban kanske är lägre att begära hjälp av någon som inte är ett proffs men som har gjort det själv. Dravel, nu lägger jag av, fiffiga som ni är kan ni säkert räkna ut vart jag försökte komma med det där!

3 kommentarer:

  1. Startar du en viktgrupp så har du åtminstone en deltagare: Mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag vill, men samtidigt vet jag inte om jag vågar! Vem är jag att tro mig veta något, liksom...

      Radera
  2. Du vågar :) Du har juh en livserfarenhet för f*n! ;)
    Men jag e me... ;)

    SvaraRadera