torsdag 11 september 2014

Experimentdags

Sedan förkylningen däckade mig i söndags har jag haft väldigt dålig aptit och inte känt mig ordentligt hungrig en gång. Inte idealiskt alls för kroppen behöver mat för att må bra (och för bestående förändringar..återkommer)! Igår hade jag till och med lite stegring, var rätt eländig och hade helst levt på luft, alternativt choklad. Valde det senare. 

Men idag är en ny dag. Lagom till lunch var jag hungrig som en varg, för första gången denna vecka. Jag gick och sökte en matportion från en lunchrestaurang, av flera orsaker. 1. Jag lagade ingen mat kvällen innan på grund av noll aptit. 2. Jag vill ogärna sitta och snora och hosta som en tok där en massa andra människor äter. 3. Butiken låg för långt borta. Lösning: take away och gömma sig i kafferummet. Väl igenom salladsförrätten var jag så sugen på varm mat så ni anar inte. När jag öppnade styroxlådan möttes jag av...en halv portion fisk och 3-4 portioner potatis. Eller ja, det var såklart en portion alltsammans men med 5 potatisar och max 100 g fisk? Och så typ en dl sås. Resultat: All fisk slukad, lite petat i såsen och 4 orörda potatisar. 

Det jag försöker säga är att jag typ hela eftermiddagen gick och tänkte på mat. Inte så där att jag var jättehungrig men jag planerade ändå för att ställa mig i köket så fort jag kommit hem. Bestämde mig för att provköra broccoligratäng som Vicki gett recept på i sin blogg. Bör tilläggas att jag egentligen inte alls gillar broccoli. På något vis blev jag ändå lockad att prova, men det kan utöver att det såg och lät gott ut ha något att göra med att jag denna vecka skriver kostdagbok till tidigare nämnda PT. Efter att ha överräckt gårdagens sorgliga ursäkt till matintag så känns det liksom bättre att idag komma dragande med något "snäppet" hälsosammare. Broccoligratängen kommer kanske inte upp på min "10 godaste rätter någonsin-lista" men var absolut ätbar. Lite för rinnig då jag överskattade det där med en liten, liten skvätt matlagningsgrädde och hällde i about en halv burk - alltså en dl, och dessutom underskattade mängden salt i fetaost. Och jag är en salt-junkie så om jag tycker något är saltigt så är det Saltigt med stort S. Hur som helst, definitivt något jag kommer prova på flera gånger. Fast jag inte gillar broccoli. Konstigt..

När jag ändå var i farten så ville jag också prova på ett recept som jag hittade i mina enorma pappershögar som jag städade upp för en vecka sedan. Jag skulle väldigt gärna ge cred till den blogg jag snodde receptet ifrån men jag har tyvärr inte en susning om var det skulle ha varit. Receptet kan ju ha drunknat i högen redan för två år sedan.. 


Det blev en chokladpudding med hallon som var alldeles otrooligt god. Och inte i bemärkelsen "oj det här är såå hälsosamt och därmed gott" utan riktigt genuint jättegott. 

1 Hårdvispad äggvita i vilken man vispar ner 1/2 dl  kvarg, 2 tsk kakao, 1 halv mosad banan, 1 tsk honung och 1 msk jordnötssmör. Lite hallon ovanpå och Tadaaa. About 270 kcal och 16g protein om min lite snabba uträkning stämmer. Lagom kvällsgottis/mellanmål. Prova! Men lämna inte bort hallonen, det var nog de som gav pricken på i:et. 

En sådan chokladpudding och en lagom cheesy chick lit till sällskap så känns tillvaron genast lite drägligare trots täppt näsa och whiskybasso-röst. Winning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar