onsdag 27 augusti 2014

En reseberättelse

För att inte spendera all vaken resetid i butiker eller caféer så gjordes några utflykter som genererade några bilder i värdelös mobilkvalitet. Så här kommer en engelsk bildbomb:


En tvåtimmar långpromenad gick via en liten sjö, som mer liknade ärtsoppa..




Hundsällskapen på promenaden såg ut såhär. Till vänster den lätt överenergiska valpen Coco och till höger den gamla, avsevärt mycket mindre energiska, tanten Tinker.



Vi traskade längs Thames till Hurley. Förbi en drös slussar och annan vacker natur.


Följande dag åkte vi på roadtrip till kusten. På vägen åkte vi förbi Stonehenge..


..och arméns övningsområde för pansarvagnar..




..innan vi kom fram till Jurassic Coast. Alldeles underbart vacker natur.



Och gatan därifrån var ju bara för idyllisk!


Roadtripen fortsatte till Bournemouth där vi gick längs stranden till Harry Ramsdens´s för en dos av världens mest berömda Fish&Chips. 



På hemvägen åkte vi via New Forrest och tittade på en himla massa vildhästar..


.. och hälsade också på en väldigt söt åsnebebis.


En stor fördel med att resa till England är att värdinnan skämmer bort en med god och hälsosam mat som motvikt till restaurangmaten som ändå är något av ett resemåste.


Det enda riktiga bakslaget med resan var att mitt hår färgades illgrönt av vattnet i swimmingpoolen (riktigt värdelös, för ljus bild). Det mesta av det gröna lossade när jag tvättade om håret med bikarbonat, men det gjorde istället håret stenhårt och omöjligt att reda ut. Som tur i oturen blev jag väl omhändertagen på en fin frisörsalong där de återupplivade mitt hår.. En vecka senare är jag fortfarande lätt grön dock.. 


Efter en härlig resa hade jag två platser att breda ut mig över i flygplanet. Lyxigt efter att på ditvägen ha suttit som en packad sill i ett överfyllt plan.


Väl hemma fick jag kämpa och slita för att få upp mina resväskor för trappan. Hur  i världens tid orkade jag förr bära på 30 kg övervikt dagligen, när knäna nu knappt bar 28 kg upp till lägenheten!? När jag packat upp kunde jag ju nog ana anledningen till att väskorna var så mycket tyngre på vägen hem än dit. Jag handlade ju en till väska redan första dagen som tur.. Och ja, jag köpte en mortel som souvenir - tantpoäng. 

Vädret var hur fint som helst om än lite svalt, men som vanligt gick solen i moln omedelbart då jag tar fram en kamera. Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att ta med en riktig kamera istället för bara telefonens..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar