söndag 4 augusti 2013

Ensam är stark?

Det är sällan det händer, men det förekommer, att man är helt ensam i gymmet och inte ens receptionen är bemannad. Då vill jag slå ett slag för att tänka på den egna säkerheten. Det har hänt att människor dött eller skadat sig allvarligt då de blivit under en skivstång eller liknande. Då är den så kallade buren en bra kompanjon. Här fick jag experimentera mig fram lite för att få till en bra ställning för t.ex. kneeling squats som för tillfället är en klar favoritövning. Som syns på bilden så har buren två stänger som fångar upp stången ifall man av någon anledning skulle tappa den eller om t.ex. knät ger vika vid utfall så man själv faller..


Sedan var det ju det där med uppfinningsrikedom. Sittande på knä på golvet så tog skivstången i burens "skyddstänger" innan jag sluppit så lågt som jag ville. Då var lådan snett bakom perfekt som upphöjning. Skyddstängerna går i och för sig att flytta, men det här var ett lättare sätt. 


Säkrare är det i alla fall i buren då man är ensam och gör bland annat bröstpress, squats, utfall, kneeling squats och varför inte också militärpress och ja - det mesta med skivstång helt enkelt!

Och på tal om kneeling squats. Satan i gatan vad det tar i låren, träningsvärken är riktigt häftig.. Känns ytterligare efter att ha twistat onödigt mycket efter att ha överförfriskat mig med kräftor och nubbe på gårdagens kräftskiva.. Ah ja, vad gör man inte då feelisen är på topp! Här tackar jag definitivt träningspasset för en del av min självkontroll under kvällen också. Det hade kunnat sluta på många sätt, men nu kan jag vara stolt och nöjd över hur jag hanterade ovälkomna situationer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar