söndag 28 juli 2013

Dags att vakna

Hej. Jag lever. 

Semesterpausen varade lite längre än tänkt. Hela semestern med andra ord.

Vecka ett spenderades på åland. Jag hade planer på att äta lite gott och träna hyfsat mycket. Jag tränade en gång utöver promenader vid sevärdheter, och åt asmycket. Godis. Glass. Biff. Korv. Potatissallad. Chips. Ja...ni ser vart jag försöker komma. Jag kände mej som en heffaklump och var övertygad om att vågen skulle visa på över 75 eller +3 kg vid hemkomst men tji fick jag. 

Jag gick inte upp ett skvatt. Eller vem räknar 300 gram? Tydligen gillade både jag och min kropp pausen. Men den gillade också träningspasset i Avancia i Mariehamn.




Fortfarande, varje gång jag åker till ett annat gym än "mitt eget" blir jag förvånad över mängden löpband i kombination med egna tv:n. Why? Styrketräning är ju roligt och löpband mindre roligt. Verkar ju precis som att det finns folk som inte håller med mig på den punkten.. aja...


Till min stora förvåning blev jag kompis med en cardiomaskin som man sprang eller hoppade på stället i - beroende på hur långa kliva man tog. Löpställningen blev ganska naturlig och skonsam mot bråkande benhinnor. 


Gymmet var rätt fullt fastän det var en fredagsförmiddag så mer bilder än såhär täcktes jag inte ta. Av respekt för andra människor som inte vill synas på bild, och så gillar jag inte sneda blickar man får som främling på ett gym med kameran i hand. Är ju inte därför jag är där direkt..

Det här gymmet  hade också en maskin för assisterade chins så den umgicks jag med en del. Skoj, men den hade behövt smörjas rejält för det gick trögt med assistansen. Konstaterade också att gummibandet jag brukar använda som assistans i hemmagymmet fungerar minst lika bra, kanske bättre till och med då rörelsen är friare så. Lång, lång väg till att klara dem utan assistans dock!
Utöver det där så hade gymmet ett omklädningsrum med skåp som inte gick att låsa om man inte medtagit eget lås (?) och ett jääkligt halt duschgolv. Inga pluspoäng för det utrymmet. En liten cafésida fanns också men jag har svårt att se mig själv hänga där efter ett pass, mysigt i och för sig men.. En liten butikssida fanns också, med härliga träningskläder som fick det att klia i mina fattiga fingrar. 
Gymavdelningen var mycket välutrustad med en massa utrustning, trx, maskiner av alla de slag, fria vikter och stänger, kettlebells osv. osv. Till ytan var gymmet inte så stort men mycket välpackat. Mest roade jag mig med att testa en massa maskiner som inte finns "hemma" men jag kom gång på gång till slutsatsen att jag hellre klarar mig utan isolerande maskiner så långt som möjligt. Helt givande besök var det ändå, och jag behövde verkligen få svettas ordentligt i alla fall en gång mellan grillning och vindrickning.. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar