tisdag 22 maj 2012

Dagens irritationsmoment

Till yrket är jag bokförare, och i den branschen finns byråer i alla former och storlekar. Det finns små seriösa byråer och större seriösa, men tyvärr också oseriösa i båda kategorier. Jag har spenderat gårkvällen och morgonen med att granska (läs: rätta) en deklaration som helt tydligt gjorts på en av de byråer som inte är så seriös.

Visst är det meningen att man som kund rakt av ska kunna lita på att jobbet blir gjort rätt, utan att för säkerhetsskull behöva anlita någon annan ekonomikunnig för att kolla att allt stämmer? Jag tycker det drar ner förtroendet för hela branschen då det verkar finnas så mycket ointresse och slarv. En bokförare ska jobba för att allt ska bli rätt samtidigt som man ser åt det bästa för kunden. Det försöker åtminstone jag göra.

Det här väcker också en större fråga. Jag tycker nämligen man märker av sådant här i många yrkesgrupper. Har yrkesstoltheten i stort försämras? Arbetar man enbart för lönen utan att bry sig om resultatets kvalitet?

Härmed loggar den bittra filosofen ut för idag.

2 kommentarer:

  1. Provisionsförsäljare jobbar i många fall så här. Det är viktigare att få sin egen ultimata lön. Därmed hittar man på lite för att få varan sålt, skiter i att gör stödjobb och går hellre ensam än att jobba med trivsel på arbetsplatsen. ... Ett gammalmodigt tankesätt.

    SvaraRadera
  2. Ett TRIST tankesätt! I synnerhet i en bransch där man relativt enkelt kan försätta människor vid ruinens brant bara genom slarv och obetänksamhet.

    SvaraRadera