tisdag 31 januari 2017

1 månad


Ett av inläggen som blivit borta var om Rebecka då hon blev en månad. Det är tre månader gammalt men jag vill ändå publicera det, om inte annat så för att för egen del ha det i arkivet. 

____________________

Om tiden som gravid såhär i backspegeln gick fort så har den senaste månaden gått grymt fort. Vår lilla unge är redan en månad gammal! 



Hon är mestadels nöjd och har sovit bra sedan start. Jag kan ärligt säga att det har varit 3 nätter då jag ansett att vi sovit dåligt. Oftast somnar hon kring 23, äter en gång kring 2 och är då också vaken halvtimme-timme. Sedan sover vi till 6 då det är dags för följande matpaus på halvtimme-timme. Jag brukar försöka stiga upp 8 men hon kan sen sova till 9-10. Inget att klaga över alltså! 

I bilen slocknar hon alltid så det är hyfsat lätt att röra sig, bara man kommer iväg hemifrån. Barnvagnen är hon inte helt övertygad om o sover sällan djupt där men det funkar. 

Hon äter bra, har gått upp 300g/vecka de senaste två veckorna. I måndags var hon 4080g och 54 cm. +720g och 4 cm sedan födelsen alltså. 

Jag helammar vilket jag är lycklig över, var orolig över att inte kunna. Nackdelen är att hon ofta får upp mjölk i näsan som gör henne täppt (orsak till 2 av 3 trassliga nätter, en tror jag berodde på magknip..) men annars är det oftast smidigt att amma. Konstigt att jag skriver detta nu, för bara några dagar sedan var jag så slut på ammandet då det gjorde ont så jag gärna hade gett upp.. Men ibland får man bara stå ut en kväll/natt så känns de igen bättre nästa dag. Salvan i mammalådan är guld värd! 

Tösen gillar redan babygymmet och kan ligga o titta på sakerna lääänge. På mage lyfter hon huvudet jättefint. Favoritsaken är helt klart ett rosa bi och en elefantskallra. Den senaste gången gillade hon nästan badet också. Däremot hatar hon näsfridan och att inte få mat alldeles jättegenast hon vaknat, oberoende av om hon sovit en kvart eller fyra timmar. 


Jag kan inte komma ihåg hur det var att inte vara mamma. Var gjorde man av all denna kärlek (och tid)? Fina, älskade unge!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar