onsdag 2 september 2015

Garmin Vivosmart aktivitetsarmband - något slags recension

I början av sommaren köpte jag en ny träningspryl som motiverare: ett aktivitetsarmband. Det är en Garmin som är väldigt smart, men också klagar den en himla massa. Sådan husse sådan hund, tänker ni nu.. 



Saker den gör är att räkna steg, sätta upp stegmål, räkna kaloriförbrukning enligt rörelse, mäta sömn, visa meddelanden och samtal från telefonen, visa klocka o.s.v. I början motiverade den massor då jag absolut ville klara stegmålen varje dag, men efterhand får jag väl erkänna att jag inte orkade spendera mina dagar med att gå. Det är lite trist att den inte räknar andra aktiviteter än gång och löpning. Troligtvis beror det väl på rekommendationen att man utöver annan träning borde gå ett visst antal steg per dag. Som stillasittande kontorsråtta känns det ändå relativt orealistiskt. Om man startar en aktivitet och har pulsband på (medföljer inte men alla garmins pulsband funkar) räknar den ändå förbrända kalorier och i appen kan man mata in att man t.ex. styrketränat.

En gång per timme ska man upp och röra på sig, annars klagar den "Rör på dig" för att hålla igång metabolismen. Detta sporrar ofta, det är bra med en påminnelse om att man suttit för länge. Även här kommer det dock in lite realism - t.ex på jobbet krävs ganska många varv fram och tillbaka i korridoren för att den ska anse att man rört sig tillräckligt. En sådan motionsrunda en gång i timmen är säkert hälsosam men också lite slöseri av arbetstid. Då man just varit ut och springa, hunnit duscha och fortfarande sitter och flämtar lite tungt och den skriker "rör på dig" så är det ofta nära att den skulle få röra på sig utan mig..den bryyyr ju sej inte om hur mycket jag än rört på mig under dagen, en gång i timmen ska man upp och hoppa i alla fall. Och nej, det hjälper inte att skaka på armen heller...



Den fungerar lite som en pulsklocka och jag gillar att den är vattentät och att den visar om något händer i telefonen så länge den är på hyfsat kort avtånd (bra i gymmet, under cykelturer o.s.v. då man inte vill ha telefonen på sig eller lätt får upp den ur fickan). Ofta sporrar den till rörelse och det är intressant att ibland kunna följa upp sin sömnkvalitet. Nackdelarna är att den ibland är jävligt irriterande (i synnerhet om den väcker mig på morgonen, eller då den säger "Rör på dig" efter att man just traskat 21000 steg i Tallinn. Med tanke på avståndet till havet hade jag inte vågat, vattentät eller inte!!) och att den är en kratta på att mäta avstånd. Avståndet mäts enligt steglängd*stegantal och blir riktigt stolligt om man inte går i vanlig promenadtakt med standardiserad steglängd. GPS-klockan är mer exakt men tyvärr har den mycket sämre batteritid. Bäst är de som ett komplement till varann, med man orkar ju inte släpa på två klockor. Eftersom jag inte behöver så exakt uppföljning utan bara en tränignskompis som lite håller koll på mig så har GPS-klockan nog blivit att ligga i en låda nu. 

Summa summarum: Kul grej men nödvändig? Inte egentligen. Om man vill ha ett aktivitetsarmband tror jag ändå att det här är ett bra val. Många funktioner och ett snyggt och vattentätt armband som sitter väldigt bekvämt. 

4 kommentarer:

  1. Fick en Polar Loop av sambon. Jätte nöjd med den :) Den har endast klocka, kalori mätare (vet än heller inte hur den fungerar, men den räknar på i varje fall), stegräknare och så visar den hu aktiv man varit under dagen (antar att den räknar det med stegen?).
    Den är tyst men blinkar när den tycker att man varit stilla för länge :)
    Sömnen och sömkvaliteten följer den också. Hur många timmar sömn och så hur många timmar rofylld sömn och oroligt.
    Det enda som behövs, antar jag ;)

    Btw... Roligt att du är tillbaka med bloggande. Blev lite långtråkigt här en sväng ;)

    //Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite dött. Men finns inte lusten att skriva så finns den helt enkelt inte. Får hoppas på bättre lycka nu :)

      Jag kollade på Polar Loopen men jag ville ha en som visar notiser från telefonen, praktiskt tycker jag! Loopen var också lite klumpig för min smak, Vivosmarten är rätt så smal och smäcker runt handleden. :) Har nog varit nöjd med mitt val men säkert är alla armbanden bra på sitt sätt och beroende på vad man är van med!

      Radera
  2. Vi fick nånting sånt här i julklapp från jobbet, jag behöver väl inte säga att den ligger i lådan ännu :D Och om den skriker åt mig en gång i timmen att röra på mig så får den nog hållas där, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så orginellt , det var ju årets firma-julklapp :D

      Ja jag skulle ju nog inte våga skrika på dig en gång i timmen. Fast din kanske har en specialfunktion -> flygkunnighet! (obs, öppna fönstret först...)

      Radera