onsdag 19 september 2012

Funderingar på träning och hälsa

För snart en vecka sedan kunde ja ta ut näsan ur postluckan och börja bekanta mig med min nya vän Garmin Forerunner 210. Förstås var jag ju sjuk och sedan var hela veckoslutet fullproppad med program så först på söndag kunde jag gå ut på långpromenad och testa den. Vilken motivation alltså! Jag bara älskar att efter en träning direkt få ett kvitto på hur bra man jobbat genom att se på statistik och exakt veta antalet brända kalorier. Av bara farten blev det ett gympass också på måndagskväll men nu har jag bara suttit fast på jobbet. Jag känner mig som en studerande igen idag, som sitter och gör skolarbeten, då jag jobbar hemifrån några timmar idag. Detta för att kunna ta ut lite marknadsledighet på fredag hade jag tänkt.
Hösten kom ju och med den höstmarknaden. Förstår inte hur jag fortfarande kan tycka att det är så roligt. 

Ännu om det här med gym. Jag har börjat fundera på att byta gym. Då jag började var tanken att jag skulle gå till ett litet gym mer för "vanliga människor". Där finns smala, runda, unga och gamla i en salig blandning, men jag skulle bara hänga där tills jag började "passa in bättre" på något av de lite mer fancy gymmen. Ändå började jag trivas otroligt bra där jag är, men samtidigt uppfyller utrustningen där inte riktigt mina önskemål länge. Vad göra..? Det går ju inte att önska mera utrustning till det här lilla gymmet eftersom det redan är alldeles för trångt. Kanske borde jag till att börja med skaffa ett 10 gångers kort till något av de andra gymmen för att ibland kunna träna andra muskelgrupper med den utrustning som inte finns där jag går nu. Det tål att fundera på! Vill ju absolut inte att träningen ska bli lidande av mitt dåliga självförtroende och folkskygghet.

Jag har varit på fysioterapi idag och med fysioterapeuten diskuterade vi hälsa och viktnedgång. Hon berättade om kunder som gjort LCHF och blivit riktigt sjuka och sedan gått upp mycket och fort direkt då de inte längre klarade av att leva kolhydratfritt. Vidare kom vi fram till att träning är det absolut viktigaste för bestående viktminskning, i kombination med bra mat. Bra mat då så att man kan äta vad som helst och lite av allt så länge man inte går över sitt dagliga kaloriantal. Vi var helt på samma bana och då någon frågar mig hur jag lyckats tappa nästan 20 kg är det här också mitt tips. Alla dieter gör mig sjösjuk, och då har jag inte ens börjat tänka på pulverdieter..

Jag kan fortfarande inte tro att jag av alla människor kanske faktiskt kommer nå min målvikt en vacker dag. Jag blir fortfarande ett hangökex och storligen förvånad då människor märker skillnaden och kommenterar det. Det har ju tagit så många försök tidigare, men alltid stannat efter några kg och sedan gått upp allt tillbaka med "lite" ränta. En delorsak är nog att jag dels tagit tag i mina problem men också att jag tagit mig tid för att läsa på om hur kroppen fungerar och vad som krävs för att tappa kilon och fått ett genuint intresse för hälsan. Om jag någon gång tröttnar på min karriär som bokförare kanske det här vore ett område för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar